loader
Jaký je vlastně význam brandingu?
Pro pochopení brandingu je nezbytné nejprve pochopit, co to branding rozhodně NENÍ. Branding se nesoustředí výhradně na loga nebo barevná schémata; ani není jeho hlavním účelem zvyšování povědomí o firmě. Vše zmíněné představuje pouze nedílnou součást procesu budování značky.

Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.” Jeff Bezos

Je nutno podotknout, že hranice, která odlišuje branding od marketingu, je poměrně tenká. Zatímco podniky, výrobky a služby jsou propagovány prostřednictvím marketingu, proces brandingu marketing doplňuje, ale nenahrazuje.

Jednoduše řečeno, branding je proces budování značky. Co to však znamená pro firmy, spotřebitele a dodavatele?

Branding je postup, při kterém se určité instituci, firmě, zboží nebo službám dodává význam a smysl tím, že se v myslích spotřebitelů vytváří a modeluje značka. Firmy vymýšlejí strategie, které pomáhají lidem vyvolat, rozpoznat a zažít jejich značku. Strategie budování značky dále slouží k tomu, aby poskytly spotřebitelům důvod, proč si vybrat jejich výrobek místo konkurenčního, tím, že ukazují, čím jejich konkrétní značka je a čím není. Nikomu snad nemusíme obhajovat celkem evidentní fakt, že slibný výrobek sladěný se značkou vždy přiláká a udrží věrné zákazníky a další zainteresované strany.

 

NA KOHO MÁ BRANDING VLIV?
Branding ovlivňuje zejména dvě základní skupiny. Za prvé jsou to spotřebitelé, kteří jsou díky brandingu často postaveni před těžká rozhodnutí, zda si mají koupit výrobek, na který jsou už roky zvyklí, nebo přejít ke konkurenční značce? Příkladem může být rozhodování při koupi nového telefonu, kdy je spotřebitel značně ovlivněn tím, že už roky využívá produktů zn. Apple, ale také je obeznámen s faktem, že již na trhu najde mnoho výrobců, kteří nabízejí stejně kvalitní, ne-li lepší produkt.

Druhou skupinou jsou zaměstnanci, akcionáři či jiné zainteresované třetí strany. Kromě odlišení podobných výrobků pomáhají spotřebitelům úspěšné strategie budování značky přidat společnosti na reputaci. Pravděpodobně byste pro značku nepracovali, kdybyste se s ní necítili spojeni.

 

JAK TEDY UTVÁŘET SPRÁVNĚ POVĚDOMÍ O ZNAČCE?
Společnosti používají k budování a utváření značky různé nástroje. Budování značky lze dosáhnout například prostřednictvím definice značky, identity značky, reklamy, komunikace se zákazníky, sponzoringu, ale i designu obalů a výrobků, které jsou se značkou spojeny apod.

Branding má pro podnik zásadní význam, protože má celkový dopad na úspěch firmy na trhu. Mění vnímání spotřebitelů, může být motorem podnikání a zvyšovat úroveň povědomí, ať už jde o luxusní značky, nebo výrobky denní potřeby. Díky správnému brandingu může spotřebitel identifikovat výrobek spojený se značkou pouhým pohledem na symbol, barvu nebo slogan, který je s ním spojen. Například velký žlutý znak M je zcela spojen se značkou McDonalds, „Just Do It“ je slogan Nike, který slyšel každý, „Maybe She’s Born With It – Maybe its Maybelline“ – další populární slogan, který značku vynesl na špičku ve světě krásy. Aniž bychom si to uvědomovali, chytlavá taktika budování značky zanechává dlouhodobý dopad. 

 

LOGO JAKO SOUČÁST BRANDINGU
Logo je nejdůležitějším prvkem při budování firmy. Je to tvář firem a značek. Prostřednictvím loga vytváříme zapamatovatelnou reklamu. Profesionální návrh loga by měl být asertivní a snadno zapamatovatelný, působit dojmem na první pohled – měl by upoutat pozornost spotřebitele, měl by se odlišovat od konkurence a podporovat loajalitu ke značce.

 

BRANDING ZVYŠUJE HODNOTU PODNIKU
Branding maloobchodní prodejny je například důležitý při snaze získat nové zákazníky, protože pomáhá při jejich informování o generických značkách a jejich hodnotě pro spotřebitele. Značka díky němu působí důvěryhodněji, a tím zvyšuje hodnotu podniku.

 

BRANDING GENERUJE NOVÉ ZÁKAZNÍKY
Trendová a dobře zavedená značka nebude muset čelit žádným obtížím při získávání referenčních obchodů od stávajících zákazníků. Silný branding může pomoci upevnit špatnou pověst na trhu a pomoci vytvarovat pozitivní image společnosti mezi zákazníky. Zákazníci budou pravděpodobně obchodovat s důvěryhodnými a spolehlivými organizacemi a nejúčinnější reklamní technikou pro společnost bude ústní sdělení.

 

ZVYŠUJE HRDOST A SPOKOJENOST ZAMĚSTNANCŮ
Pokud zaměstnanec pracuje pro firmu se silnou značkou, bude mít vyšší míru spokojenosti a bude hrdý na svou práci. Práce pro firmu je příjemnější a naplňující, zejména pokud se jedná o renomovanou značku. Značka poskytuje pocit sounáležitosti s firmou.

 

BRANDING PODPORUJE REKLAMU
Strategie reklamy se přímo projeví v žádoucím ztvárnění značky. Atraktivní reklamní strategie pro důvěryhodné společnosti dělá zázraky. Práci pracovníkům marketingu usnadňuje, když dobrá značka generuje přidané reklamní úsilí.

 

JE TŘEBA REAGOVAT NA ZMĚNY!
Značka se musí proměnit podle potřeb cílového trhu. Dokonce i největší mezinárodní společnosti a monopoly mění svou identitu, aby udržely krok se společenskými potřebami a přáními svých trhů. Bez rebrandingu a repositioningu by konkurenti získali větší podíl na trhu, protože by umožnili své značce být výraznější. Revitalizace základních prvků – jako jsou barvy, písmo nebo zpracování loga, font, přítomnost na sociálních sítích, kampaně, obaly – může ocenit vaši minulost a vytvořit metamorfózu v budoucnosti.

yes